Viipurin Taiteilijaseuran 93. vuosinäyttely

Ilmaisun vapaus – Viipurin Taiteilijaseuran 93. vuosinäyttely

Galleria Tärinässä 7.-26.10.2024

Avajaiset la 5.10.2024 klo 12-14. Lämpimästi tervetuloa!

Viipurin Taiteilijaseura on aktiivinen ja aikaansa seuraava yhdistys, joka on perustettu 1930 Viipurissa. Seuran lähes sata karjalaistaustaista taiteilijajäsentä ovat hajaantuneet ympäri Suomea, mutta vuosinäyttelyt kokoavat jäsenet yhteen ja esittelevät tuoreinta taiteellista tuotantoa. Vuosinäyttelyt järjestetään eri puolilla Suomea. Jäsenistä vielä muutama on syntynyt luovutetussa Karjalassa, mutta yhä enemmän mukana on jo toisen ja kolmannen polven karjalaisia. Viipurin Taiteilijaseura elää nykypäivässä, mutta arvostaa karjalaisuuden perintöä. Siinä on yhdistyksen henkinen rikkaus ja voimavara.

93. vuosinäyttelyyn tuli teosehdotuksia 17 jäsentaiteilijalta, joilta kultakin otetaan perinteisesti mukaan vähintään yksi ja enintään kolme teosta. Suurin osa osallistui jurytykseen, muutama valitsi näyttelyyn yhden teoksistaan. Viipurin Taiteilijaseuran perinteisiin kuuluu pitää vuosinäyttely avoimena myös seuran ulkopuolisille hakijoille. Heille jurytys on tiukempi ja tällä kertaa 13 hakijasta mukaan valikoitui neljä. Juryttäjänä toimi kuvataiteilija Olavi Suomela.

Viipurin Taiteilijaseuran vuosinäyttelyssä on mahdollisuus tutustua seuraavien taiteilijoiden viimeaikaisiin teoksiin: Juhani von Boehm, Seija Grönqvist, Petri Halttunen, Anne-Mari Heiskanen, Anneli Hilli, Raimo Jaatinen, Jari Järnstöm, Helmi Leppäkoski, Hannele Matinlauri, Päivyt Niemeläinen, Marianne Palonen, Raija Rastas, Jertta Ratia, Sami Rinne, Maija Ruoslahti, Irma Uuskallio, Veikko Vasko, Anne-Mari Alrsumi, Jussi Hautaniemi, Ulla Laisi sekä Jari Paloheimo.

Comments are closed.